
„Красота – това е обещание за щастие“ Ф. Ницше
В резултат на повишените изисквания на потребителите за осигуряване на дълговременно здраве, жизненост и красота, през последните години в широката гама на хранителните добавки на пазара се появиха нов клас продукти, наречени нутрикозметични. За разлика от обичайните козметични средства, тези продукти се приемат през устата под форма на таблетки, капсули или течност, като осигуряват необходими за организма хранителни вещества за подкрепа и красота на кожата, косата, ноктите, за поддържане на добра форма и здравословно тегло. В състава на нутрикозметичните продукти се включват хранителни вещества, които осигуряват виталната връзка между здравето и възможностите на хранителните вещества да проявяват свойства подобни и даже по-ефективни от тези на козметичните продукти. За разработването на нутрикозметичните продукти се използват най-съвременните научни и иновативни формули и технологии.
Интересът към възможностите за постигане на красота чрез натуралните хранителни вещества, датира още от древността. Египтянките са използвали свойствата на храните за поддържане на външния си вид и за подмладяване. Нутрикозмитичните продукти се базират на теорията, че ключът към красотата е в здравето. Разнообразното и здравословно хранене, активния начин на живот са условие за добра физическа форма и красота. Забързаното ежедневие, стреса, замърсената околна среда, недостатъчното време, отделяно за храна се отразяват и на външния вид. Съвременните красавици се интересуват от храненето, но хранителните навици през последните десетилетия се променят и все по-често с храната не се приемат достатъчно витамини, минерали, антиоксиданти, аминокиселини, незаменими мастни киселини и други полезни хранителни вещества. Днес потребителите все повече осъзнават, че само с козметични продукти за външна употреба трудно може да се противопоставим на стареенето, а така също, че част от ежедневната грижа за красота и добрия външен вид са здравословния начин на живот в съчетание с прием на подходящи хранителни добавки. Границата между науката и разработването на нутрикозметични продукти става все по тясна. Пазарът на продукти, предназначени за добър външен вид, които се приемат през устатата нараства.
Независимо от пола, възрастта, природните дадености, професията, условията на живот, всички искат да бъдат млади и красиви колкото се може по-дълго. Лицето е огледалото на нашите емоции. То непрекъсното се намира в движение – усмивка, смях, гримаса – всички тези действия провокират образуването на бръчки. Първите бръчици се появяват още на 25 години, с времето клетките на кожата се обновяват все по-бавно и към 35 години естествено се появяват първите мимически бръчки. Следователно кожата се нуждае от ежедневни грижи и защита. В повечето случаи се използват външни козметични средства – кремове, лосиони, маски, които проявяват ефект само на повърхността. Грижата за кожата чрез прием на биологично активни субстанции обаче позволява необходимите вещества да достигнат до структурните елементи на дермата (дълбокият слой на кожата) и да отдалечат стареенето.
В съвременния свят прилагането на хранителни инградиенти при формулиране на продукти за красота, здраве и добър външен вид възниква през 80-те години на миналия век. Едни от първите продукти са предназначени за подмладяване на кожата.
Нутрикозметичните продукти се появяват на пазара и стават популярни първоначално в Япония, а след това в Европа, през последните години нараства предлагането им и в САЩ. Ефектите на нутрикозметичните продукти се фокусират основно върху следните области – кожа, коса, нокти и външен вид. Нутрикозметиката за подпомагане дейността на кожата е предназначена за възстановяване на кожата, подмладяване, отстраняване на пигментации, осигуряване на еластичност и хидратиране на кожата, намаляване на бръчките, предпазване от слънчевите лъчи, добър тен, подмладяване. Продуктите, предназначени за косата подкрепят растежа, възстановяването, обема, подхранват корените, а тези за ноктите имат за цел подобряване на твърдостта, намаляване на чупливостта и разслояването, добър вид. Постигането на перфектен външен вид и стройна фигура също се подкрепя с прием на нутрикозметични хранителни добавки. Храните и нутрицевтичните хранителни добавки за красота и подобряване на външността са функционнални продукти с нова концепция и с добавени качества. Те са следващата логична и иновативна стъпка в развитието на индустрията и продуктите за добър външен вид.
В състава на нутрикозметичните продукти се включват различни активни инградиенти със значим ефект за поддържане на младостта и фигурата и външния вид – витамини (А, D, Е, С, фолиева киселина, биотин, пантотенова киселина и др.), витаминоподобни субстанции (коензим Q-10 и др.), минерали (цинк, мед, магнезий, желязо, хром, селен и др.), ензими (бромелаин, папаин и др.), антиоксиданти (каротеноиди – ликопен, лутеин, зеаксантин, астаксантин и др.; флавоноиди – кварцетин, катехини, рутин и др.), аминокиселини (L-карнитин, лизин, глутамин, левцин, изолевцин и др.) полиненаситени мастни киселини (омега – 3, омега – 6, конюгирана линолова киселина, ейкозапентаенова, докозахексаенова и др.), растастителни екстракти и други биологично активни субстанции (хиалуронова киселина, колаген и др.). Високото качество на отделните съставки е гарантирано с прилагане при производството им на модерни технологии и спазване на добра производствена практика.
Желанието на хората да изглеждат добре и да се чувстват млади, създава предизвикателства пред науката, свързани с разработване на възможности за използване на хранителни вещества в борбата със стареенето и за поддържането на красотата. Нараства и пазара на нутрикозметичните продукти в света. Все по-голямо разнообразие от нутрикозметични продукти и повече производители се появяват на международния пазар, много от козметичните компании навлизат в сектора.
По данни на Евромонитор през 2007 год. делът на козметичните продукти, предназначени за грижа за кожата на пазара е 66 $ млрд. като около 3-5% е за сметка на нутрикозметичните продукти. Пазарът на нетрицевтичните продукти (нутрипродуктите) включващи хранителните добавки и функционалните храни е около 56 $ млрд. Потенциалът за разрастване на пазара на сравнително новите нутрицевтични продукти е огромен и прогнозите са до 2010 год. делът на нутрипродуктите да нарасне до 109 $ млрд.
Глобалният пазар на нутрикозметични продукти се изчислява на няколко милиарда, като се предполага, че в следващите 5 години ще се удвои. В Япония, където пазарът е изключително развит съществуват отделни магазини предлагащи само нутрикозметични продукти.
Изразът „красота от вътре“ днес не е просто изразителна метафора! Действието на козметичните средства – кремове, маски, лосиони може да бъде усилено с помощта на нутрикозметиката. Нутрикозметиката е бъдещето на науката за красотата. Новите формули на нутрикозметичните продукти, като резултат от развитие на науката са създадени така, че необходимите витамини, минерали, компоненти от растителни екстракти да подхранят именно кожата, косата, ноктите да осигурят възстановяването на клетките, на функциите, ревитализиране на организма и поддържане на стройна фигура. Относително младият пазар окуражава изследването и разработването на иновативни продукти. Компаниите непрестанно работят за подобряване ефекта и качеството на съществуващите продукти. Производителите се стремят да приложат резултатите от научни изследвания при производство на нутрипродукти. Нутрикозметиката осигурява подходяща грижа за външния вид, помага за съхраняване на младостта, здравето и жизнения тонус чрез насищане на организма с необходими хранителни вещества.
Доц. д-р В.Дулева, дм
You must be logged in to post a comment.