Иновативна фабрика за бонбони

Най–важните функции на калция в човешкия организъм са свързани с кръвосъсирването, провеждането на нервни импулси, мускулните съкращения, изграждането на костната тъкан. Функции:

Основната функция на калция е структурна. Скелетът на зрял мъж съдържа около 1.2 кг калций. Има непрекъснато движение на калций между скелета и кръвта и останалите части на тялото. Това е прецизно контролирано от хормоните.Калцият също играе роля и в клетъчната биология. Калцият може да се свърже с широк кръг от протеини променяйки тяхната биологична активност. Това е важно в пренасянето на нервни импулси и мускулното свиване. Калцият също е необходим за съсирването на кръвта, активирайки съсирващи фактори.

Витамин Д е необходим за абсорбацията на хранителния калций и по този начин калциевият недостатък може да бъде свързан с рахита при децата. При възрастните калциевият недостатък може да доведе до остеомалация (омекване на костите). Това може да бъде свързано с повторна бременност с проточило се кърмене.

Остеопорозата може да се дължи на калциев недостатък. Това включва загуба на калций от костите и разредяване на плътността на костите. Това е причината костите да бъдат крехки и предразположени към счупване. Намаляването на костите се случва с годините на всички индивиди. Това обикновено се случва след 35-40 години и включва намаляване на скелета. Загубата на костна тъкан е най-голяма при жените по време на менопауза. Това води до редуциране на нивата на хормоните, oestrogen. След менопаузата жените са особено рискови за остеопорозата.

Рискът от остеопороза може да бъде различен от фактори различни от диетата. Намаляването на упражненията, тегло по-ниско от нормалното, пушенето и алкохола могат да увеличат риска.

Ниското ниво на калций в кръвта и тъканите може да доведе до hypocalcaemia. Това включва усещания за изтръпване и вкочаненост и мускулни потрепвания. В по-тежки случаи може да доведе и до мускулни спазми. Това се нарича tetany. Това е по-вероятно да се дължи на хормонален дисбаланс в регулирането на калция отколкото на хранителен недостиг. Излишък на калций в кръвта може да причини гадене, повръщане и калциево утаяване в сърцето и бъбреците. Това обикновено произлиза от излишно предозиране с витамин Д и може да бъде фатално за бебета.

Калцият се намира в широк кръг от храни. Млечни продукти, зелено-листни зеленчуци, ядки и семена (бадеми,бразилски орехи, сусам), тофу и сушени плодове са всички добри източници на калций за вегетарианците. По-голяма част от брашната са обогатени с калциев карбонат, а и зърнените храни също са добър източник. Твърдата вода също може да съдържа калций. Месото е много беден източник на калций.

От млечните продукти с най-високо съдържание на калций са суроватката, козето сирене и кашкавалът. Лозовите листа и къдравото зеле са сред първите по съдържание измежду зеленчуците. Овесените ядки, царевичното брашно и пшеничените трици са добър източник на калций. От сушените плодове богати на калций са сушените смокини, стафидите, фурмите. От бобените култури най-напред са соята, соевото брашно и бобът. Рекордьор по съдържание на калций от ядките е сусамът, следван от бадемите и лененото семе.

Калциевият баланс може да бъде засегнат от широк кръг различни фактори. Витамин D е незаменим за абсорбацията на калция от стомаха. Това е така, защото калцият се пренася в тялото от специален протеин, който изисква витамин D за синтезирането му.

Количеството на веществата може да възпрепятства абсорбацията на калция. Фитиновата киселина, намираща се в триците, пълнозърнестите и суровите зеленчуци е от тези вещества. Уроновата киселина, част от хранителните влакна, и оксалова киселина, която се открива в известни плодове и зеленчуци може също да се свързва с Калция. Въпреки, че диетите, обикновено наситени с тези киселини, не се смята да имат значителен ефект за калциевото абсорбиране. Наситените мазнини могат също да намалят абсорбацията.

Калция се изхвърля чрез изпражненията, урината и потта. Загубата е приблизително равна на дажбата за възрастни. Калциевата загуба се намалява ако приемането му намалее. Приспособяването към увеличения и намаления калций става с храненето. Намаленото приемане води до увеличение на способността за абсорбация. При бебетата и децата калция се задържа за растежа на костите. Калция също така се губи чрез кърменето.

desk