Иновативна фабрика за бонбони

Витамин B6, наричан още пиридоксин, е част от водноразтворимите витамини от В-комплексa. Неусвоената част от него се изхвърля от организма в рамките на 8 часа след прием и подобно на останалите В-витамини изисква набавяне чрез пълноценни храни или добавки. Витамин В6 стимулира правилната асимилация на мазнини и белтъчини и допринася за трансформирацията на триптофана (основна аминокиселина) в ниацин (витамин В3). Пиридоксинът е необходим за образуване на антитела и червени кръвни клетки. Алкохолът, кофеинът, противозачатъчните хапчета, консервирането и термичната обработка на храните, радиацията и естрогенът могат да причинят разрушването на пиридоксина или да лимитират усвояемостта му. Липсата на витамин B6 предизвиква увреждания на имунната система, кожата и води до умствени проблеми. Според някои изследвания злоупотребата с алкохол и продължителното приемане на орални контрацептиви също предизвикват недостатъчност на витамин B6. Установена е пряка зависимост между недостига на витамин В6 в плазмата и тъканите и затлъстяването. Затова той се предписва в по-високи количества при диети за отслабване. Измежду всички В-витамини, витамин В6 е най-важният за пълноценното усвояване на енергия от въглехидратите и респективно за растежа на организма заради ролята му в процеса на обмяна на веществата и асимилацията на аминокиселините. Други полезни ефекти на витамин В6 са облекчаването на гаденето и редуцирането на проблеми, свързани със сухотата на устата и затруднения при уриниране. Свързва се и със стероидни рецептори и може да бъде използван в комплексната терапия при рак на гърдата и простата. Установено е, че приемът му от възрастни хора в по-високи дози може да намали с 67% риска от сърдечни заболявания. Витамин В6 може да намали и необходимостта от инсулин при диабетици, но ако дозата не се съобрази, би могло да се получи понижение на кръвната захар. Болни от артрит трябва да също трябва да вземат В6. Пиридоксинът действа оптимално в комбинация с останалите витамини от В-групата, витамин С и магнезий. Витамин B6 се съдържа в много храни, главно в: месото, зърнените храни, зеленчуците и ядките, бирената мая, жълтъка, черния дроб. Сравнително устойчив е на топлинна обработка, но въпреки това при готвене се губи от 20-40 % от него в зависимост от формата на витамина. В зеленчуците се загубва най-малко от него при обработка, понеже те съдържат много по-стабилна форма на витамин В6.

desk